نورپردازی اماکن تجاری

نورپردازی اماکن تجاری

نورپردازی اماکن تجاری یکی از نکات بسیار مهم در جلب مشتری و مخاطبان است در نورپردازی با ال ای دی رعایت برخی نکات مهم و کوچک سبب افزایش جلب مشتریان خواهد شد . علم نورپردازی در طراحی داخلی فروشگاه ها و رستوران ها بسیار کاربرد دارد، اما صاحبان مشاغل به این موضوع بی توجه هستند که نورپردازی دکوراسیون داخلی یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در جلب مشتریان میباشد .
درحالیکه نورپردازی مناسب فروشگاه ها سبب جلب توجه مشتریان میشود نورپردازی غیر اصولی و ناصحیح سبب آزار و ناراحتی مشتریان و در نتیجه از دست دادن مشتریان میگردد. باید نورپردازی که برای هر مکانی درنظر میگیرید متناسب با آن مکان باشد ، بدین ترتیب نورپردازی صحیح حتی در هزینه تامین روشنایی مکان مورد نظر نیز اثر خواهد داشت.

در ادامه مطالب با طیف الکترونیک همراه باشید تا تاثیر شگرف روشنایی و نورپردازی را در جذب مشتریان بیان کنیم.

نورپردازی اماکن تجاری

چراغ سیلندری

از مهمترین مواردی که در نورپردازی اماکن تجاری ، مغازه ها و فروشگاه ها باید رعایت کرد، اصول نورپردازی متناسب با هر مکان میباشد. چرا که موجب بهتر دیده شدن کالاها و اجناس و بیشتر ماندن و یا حتی تهییج مشتریان جهت خرید می گردد.
در نهایت نورپردازی باید به گونه ای باشد که با همه عناصری که در آن محیط وجود دارند هارمونی و هماهنگی لازم را به وجود آورد. به طور خلاصه هدف از اجرای سیستم های نورپردازی در محیط های تجاری عبارت است از :

  • یک روش تبلیغاتی که سبب جلب مشتریان ، ماندن و ایجاد علاقه بیشتر به خرید باشد.

  • تامین روشنایی به بهترین شکل و عدم اتلاف انرژی.

  • نمایش مناسب کالاها از هر نظر.

انواع تجهیزات نورپردازی فروشگاهها

معمولا در اینگونه از اماکن همزمان با استفاده از منابع نوری مصنوعی از روشنایی روز نیز استفاده میگردد که امری طبیعی می باشد ولی با توجه به نوع معماری ممکن است فضاهای زیادی باشند که از نور خورشید بهره مند نباشند، مثل راهروها، فضاهای سر پوشیده و … .
به طور کلی در این محیطها از سه نوع نوردهی استفاده می شود که اکثراً در ترکیب با یکدیگر برای نمایش بهتر و جذاب تر عناصر مختلف در آن فضا و هم چنین تامین روشنایی لازم استفاده می شود :

۱.نور دکوراتیو :

که معمولا در نوردهی سوژه ای خاص با استفاده از المانهایی که نور موضعی (spot light) تولید میکنند استفاده می شود .
برای مثال نورهای داخل ویترین مغازه ها و نورهای موضعی روی مانکن ها را میتوان اشاره کرد . بهترین گزینه برای این منظور با توجه به نوع شغل میتوان به چراغهای هالوژن و یا چراغهای پایه دار ال ای دی اشاره کرد که قابلیت تنظیم زاویه نور به کمک پایه را نیز دارند.
حجم نور در این مکانها بسیار اهمیت دارد .برای مثال در فرش فروش ها که ارتفاع سقف بلندی دارند میتوان از انواع پرژکتورهای کوچک که حجم نور زیادی دارند استفاده نمود.

۲.نور داخلی :

که برای تامین روشنایی محیطهای مختلف از جمله داخل فروشگاهها استفاده می شود. در اینگونه نوردهی انتخاب نوع المان و رنگ نور آن که نمود رنگ (CRI) بهتری یا با عدد بالاتری داشته باشد فوق العاده اهمیت دارد. برای این نمونه میتوان به اختلاف رنگ لباسها در داخل فروشگاه و بیرون  از آن اشاره کرد که دلیل آن نور نامناسب فروشگاه می باشد .

زاویه تابش نور باید حتماً از بالا به پایین باشد و از چندین نقطه باشد تا سایه ها کاملاً محو گردند و یا به حداقل برسند . برای این منظور میتوان از چراغهای سیلندری استفاده کرد.

۳.نور عمومی :

که برای تامین روشنایی محیطهای عمومی بیرونی فروشگاه استفاده می شود . توجه به این قانون که اگر محیط داخل پاساژ و مراکز خرید بود باید نور محیط به گونه ای باشد که جلوه ویترین فروشگاه ها را بی اثر نکند بسیار مهم است.

در این موارد استفاده از پنلهای نوری مربعی و یا گرد بسیار کارآمد است. در صورتیکه فروشگاه از ویترین مستقل بیرونی بهره میبرد باید زاویه تابش به شکلی باشد که سبب خیرگی و انعکاس از طریق شیشه فروشگاهها نشود . برای اینگونه موارد میتوان از چراغهای خیابانی استفاده کرد .
در تمام موارد بالا استفاده از جداول نوری مخصوص هر مکان که توسط جامعه مهندسان و به صورت استاندارد تعریف شده است در مصرف درست انرژی و هزینه های جاری و هزینه های اجرا بسیار مهم و تاثیر گذار خواهد بود .

شما میتوانید با تماس مستقیم و یا از طریق لینک زیر با ارسال تصاویر پروژه مورد نظر  خود از مشاوره رایگان متخصصان نورپردازی شرکت طیف الکترونیک ایرانیان بهرمند شوید .

۱۳۹۷/۵/۲۲ ۰:۰۷:۲۳ تیر ۲۹ام, ۱۳۹۷|
error: Content is protected !!